Forum www.zakonnawzgorzu.fora.pl Strona Główna www.zakonnawzgorzu.fora.pl
forum studentów piątego roku psychologii PiPS
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Odpowiedzi na kolosa
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.zakonnawzgorzu.fora.pl Strona Główna -> Specjalizacja I / Kliniczno - wychowawcza dzieci i młodzieży / dr. J. Kamińska- Reyman- I sp 7
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Cynamon




Dołączył: 12 Maj 2008
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 12:52, 30 Maj 2009    Temat postu:

jakby ktos nie dostał mojej kartki na zajęciach o pytania 2 i 3 z metody integracji sensorycznej to podaje:)
Metoda Integracji Sensorycznej
2) Jak mozna pomóc dziecku nadwrażliwemu?
a) Chronić go przed nadmierna stymulacją
b) Uzywać społecznie akcepyowanych uspokajajacych bodźców:
- uspokajającej muzyki
- uspokajających bodźców ze zmysłu równowagi - hustanie, bujanie
- żucie plastikowych zabawek lub suszonego mięsa zamiast ręki lub nadgarstka
- mocny dotyk - np. masaż, zabawy rekami, zawijanie w koc
- mówienie do dziecka niskim tonem

3) Analiza samostymulacji i zachowań samouszkadzających

Natura samostymulacji lub samouszkodzeń może być wskazówka jakiiego rodzaju wrażeń zmysłowych dziecko potrzebuje by uspokoić i zorganizować swój mózg.
Zachowania te sa formą komunikatu.
Analiza zachowania samostymulującego lub samouszkadzającego:
- polega na obserwacji dziecka w momencie kiedy takie zachowanie sie pojawi i analizie pytań w tym czasie:
a) Czy pojawiła się jakaś nagła lub nieoczekiwana zmiana w aktywności lub w otoczeniu?
b) Czy dziecko oczekiwało czegoś co jednak się nie wydarzyło?
c) Czy dziecko zareagowało na rodzaj materiału lub aktywności?
d) Czy zachowanie miało miejsce gdy w pokoju było hałaśliwie i tłoczno?
e) Czy zachowanie pojawia się wobec 1 osoby a wobec innych nie?
f) Czy zachowanie ma miejsce gdy dziecko nie jest zajęte?
Gdy dojdziemy do wniosku, że rozumiemy komunikaty dziecka i prowokujące je okoliczności to należy zmienić prowokującą sytuację i/lub odpowiedzieć dziecku na komunikat w sposób, który mu pomoże.
Zachowania samouszkadzające - są prawie zawsze odpowiedzią na stres
( Najczęściej hałas i zbyt dużo ludzi w zamkniętym pomieszczeniu)
Zachowania samostymulujące - gdy dziecko nie jest zaangażowane w jakąś celową aktywność, wynik znudzenia.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
wioleta




Dołączył: 07 Paź 2008
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 13:33, 30 Maj 2009    Temat postu:

Na razie mamy tyle (pogrubione to to, czego nm brakuje) - dopisałam pytanie do III cz. Nikolskiej (bo nie zauważylam go wcześniej - dzięki Renata Smile ) I jeszcze pytanie odnośnie skal - o co chodzi? Razz
1) Frith: Autyzm. W: Świat Nauki" 1993/8
2) Rodier: Początki autyzmu. W: Świat Nauki"2000/5
1. Jakie zmiany w pniu mózgu obserwuje się u osób autystycznych?
2. Jakie znaczenie ma gen Hoxa1 w powstawaniu zaburzeń autystycznych?
3. Wiele spostrzeżeń wskazuje na to, że autyzm spowodowany jest defektem Ośrodkowego Układu Nerwowego. Jak ten defekt się przejawia?


3) Ramachandran, Oberman: W rozbitym lustrze.
4) Rizzolatti,Fogassi, Gaallese: Zwierciadła umysłu.
1.Scharakteryzuj krótko funkcjonowanie neuronów lustrzanych.
2.Podaj metodę diagnozowania autyzmu.
3.Które objawy autyzmu tłumaczy teoria krajobrazu istotności (i w jaki sposób)?


5) skale przesłane netem przez Magdalenę


6) Piszczek M.: Typologia O. S. Nikolskiej - próba zrozumienia dynamiki zaburzeń z kręgu autyzmu, Dziecko Autystyczne. T VII, nr 1, 1999Wyd. Krajowe Towarzystwo autyzmu
część 1
1. Jakie są formy obrony podgrupy pierwszej dzieci autystycznych wg podziału Nikolskiej?
2. Jakie są formy autostymulacji dzieci z podgrupy 1?
3. Wymień pięć cech charakterystycznych dla dzieci autystycznych z podgrupy 2.
4. Jakie są formy autostymulacji dzieci z podgrupy 2?
5. Jak wygląda związek dzieci z 3 podgrupy z osobami najbliższymi?
część 2
6. Wymień warunki konieczne do osiągnięcia równowagi emocjonalnej przez dziecko autystyczne na drugim poziomie afektywnej regulacji.
7. Na czym polega strach/ lęk na poszczególnych poziomach afektywnej regulacji?
Część 3
8. Wymień wybranych zasad nawiązywania kontaktu emocjonalnego z dziećmi autystycznymi
9. Opisz etapy nawiązywania kontaktu emocjonalnego z dzieckiem z pierwszego poziomu afektywnej regulacji.

7)Kamińska - Reyman j. (1995) Rodzice zagubieni w rzeczywistości

1. skąd wynika zagubienie rodziców dzieci autystycznych?
2. z czym wiąże się zagubienie rodziców dzieci autystycznych w wymiarze psychicznym i społecznym?
3. wymień i scharakteryzuj główne obszary zagubienia rodziców dzieci autystycznych

Cool Przytulanie
1. Wymień i krótko opisz trzy fazy reakcji rodzica i dziecka w trakcie sesji Holdingu
2. Podaj przynajmniej trzy przeciwwskazania do stosowania Holdingu

9) o terapii zabawą
Wymień ogólne założenia terapii niewerbalnej.

10) Delacato : Dziwne, niepojęte dziecko autystyczne
1. Jak Delacato rozumie pojęcie "sensoryzmów" i jakie mają one znaczenie dla funkcjonowania dziecka autystycznego?
2. Omów sposób funkcjonowania dziecka z wybranym przez siebie "sensoryzmem".
3. Podaj cele pierwszego etapu (przetrwanie) terapii proponowanej przez Delacato. Co może pomóc dziecku w przetrwaniu.

11) o Metodzie Inegracji Sensorycznej
1. Jak można pomóc dziecku nadwrażliwemu
2. Analiza samostymulacji i zachowań samouszkadzających
3. podstawy i cel stosowania metody integracji sensorycznej u dzieci autystycznych
4. wymień zakłócenia procesów integracji sensorycznej i ich objawy
5. przedstaw specyficzne strategie stosowane w terapii sensorycznej inegrującej dzieci z autyzmem

12) Morgan H. (2004) Dorośli z autyzmem rozdz. 4 i 5
rozdz 5:
1. Krótko omów znaczenie przywiązania i straty dla dorosłych osób z autyzmem.
2. Na czym będzie polegało udzielenie wsparcia dorosłym osobom z autyzmem przeżywającym żałobę.

3. Krótko scharakteryzuj cechy i wynikające z niech trudności u uczeniu się osób dorosłych z autyzmem
4. Podaj wskazówki dotyczące działań na rzecz przezwyciężania braku elastyczności u osób dorosłych z autyzmem

13) Metoda ułatwionej komunikacji
1. Na czym polega metoda ułatwionej komunikacji?
2. O czym należy pamiętać rozpoczynając pracę metodą ułatwionej komunikacji z dzieckiem autystycznym?
3. Rola osoby wspomagającej dziecko autystyczne w pracy metodą ułatwionej komunikacji.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mała




Dołączył: 17 Gru 2007
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 13:52, 30 Maj 2009    Temat postu:

Choć to nie moje zadania to opracowałam po swojemu te pytania:

1. Jakie zmiany w pniu mózgu obserwuje się u osób autystycznych?
- pień mózgu jest krótszy
- struktury na styku mostu i rdzenia przedłużonego (j. nerwu twarzowego i ciało czworoboczne) leżą bliżej struktur niższego odcinka rdzenia przedłużonego (jądra nerwu podjęzykowego i jądra dolnego oliwki)
- brak jądra górnego oliwki
- mniejsze jądro nerwu twarzowego lub jego brak
- zmniejszona liczba neuronów w móżdżku (tego nie jestem pewna)

2. Jakie znaczenie ma gen Hoxa1 w powstawaniu zaburzeń autystycznych?
- odgrywa podstawową rolę w rozwoju pnia mózgu
- czynny przez całe życie nasila zaburzenia
- może stanowić mechanizm wyzwalający rozwój choroby
- prowadzi do zmian w mózgu chorego ( charakterystyczny brak neuronów w j. nerwu twarzowego jego mniejszy rozmiar i brak j. górnego oliwki)

Zaznaczam, że nie wiem, czy autorowi/rce pytań o to chodziło więc jakby co uczcie się na własną odpowiedzialność Very HappyVery HappyVery Happy


Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez mała dnia Sob 14:35, 30 Maj 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mała




Dołączył: 17 Gru 2007
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 13:53, 30 Maj 2009    Temat postu:

i dalej też po mojemu:)
2. Krótko omów znaczenie przywiązania i straty dla dorosłych osób z autyzmem.
- Fundamentem przywiązania jest poczucie bezpieczeństwa u osób autyzmem nie ogranicza się ono tylko do najbliższych osób ale może być przeniesione na przedmioty np. kłębek włóczki
- patologiczne przywiązanie do tego samego otoczenia, sprzętu, zabawek (niewłaściwy jego kierunek)
- trudności w nawiązaniu więzi społecznych jako podstawowy objaw autyzmu
- być może fundamentem przywiązania takich osób jest dla nich „funkcjonalna użyteczność” drugiej osoby dlatego częściej związani są z opiekunami swoimi niż współmieszkańcami domu opieki.
- Trzecim rodzajem więzi ( obok przywiązania do przedmiotów i osób) jest przywiązanie do rutyny i przewidywalnych wyników.
- Reakcja na stratę u osób z autyzmem może przyjmować różne formy lecz zawsze wynika z wewnętrznego niepokoju
- Trudno określać rodzaje strat u osób z autyzmem bo każdy tworzy sobie właściwe związki z przedmiotami, osobami, przestrzenią itd.
- Fazy Bowlby’ego przeżywania straty obejmują także osoby z autymem. Szok i bunt są bardzo wyraźne, a okres adaptacji dłuższy i mniej widoczny
- Osoby takie są nieprzygotowane na stratę i nie mogąc rozwiązać sobie tego problemu popadają w dziwne lub stereotypowe reakcje
- Zmiana jest tu traktowana jako strata, stąd dorastanie może być dla takich osób traumatyzujące, podczas gdy dla innych będą to tylko zmiany dla autystyków stanowią już zagrożenie, ich reakcja jest
- Wyróżniono 2 kluczowe syt. trudne: dorastanie i przeprowadzka nieprzewidywalna
- Zmiana sytuacji może oznaczać utratę przy braku wpływu na decyzję, niezależnie od zgody lub niezgody osoby chorej na tego typu zmianę
- Osoby takie są bardziej narażone na nadmierne, indywidualne poczucie straty , bo tworzone przez nich więzi nie są tak dostrzegalne i zrozumiałe, a transformacje psychospołeczne występują u nich częściej, niż u innych
2. Na czym będzie polegało udzielenie wsparcia dorosłym osobom z autyzmem przeżywającym żałobę.
- przyznanie prawa i umożliwienie żalu, szacunek do dla jej żałoby i akceptacja
- Nie wzmacniać pamięci o zmarłym
- Pomoc w pogodzeniu się ze śmiercią
- Działania „profilaktyczne” przewidywanie straty i przeciwdziałanie jej ewentualnym negatywnym skutkom
a) Rozwiązania strukturalne – przewidywanie ryzyka utraty, sporządzenie indywidualnych profili chorego z uwzględnieniem inf. na temat więzi i przyzwyczajeń danej osoby oraz rodzajami wsparcia, wykluczyć zmianę miejsca zamieszkania
b) Praktyczna, codzienna pomoc np. w organizacji odwiedzin u chorego bliskiego, rozmowa o śmierci, pomoc w pogodzeniu się ze stratą i wskazywanie że można nawiązać nowe więzi
- wyjaśnienie śmierci prostym językiem w sposób bezpośredni
- umożliwić udział w pogrzebie i towarzyszyć osobie chorej na nim ( o ile rodzina się zgadza)
- stworzenie możliwości „przepracowania” straty, radzenia sobie z nią ( np. poprzez regularne odwiedziny na grobie bliskiej osoby, stworzenie albumu pamiątek, zdjęć, listów itp.)
- udzielanie wsparcia opiekunom ( przeszkalanie ich o autyzmie i metodach radzenia sobie z żałobą)
- tworzenie grup wsparcia dopilnującej spójności i konsekwencji działań personelu i domu


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez mała dnia Sob 14:34, 30 Maj 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mała




Dołączył: 17 Gru 2007
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 14:33, 30 Maj 2009    Temat postu:

I ciąg dalszy pytań w moim opracowaniu:) Bierzcie i kujcie! Very Happy

3. Wiele spostrzeżeń wskazuje na to, że autyzm spowodowany jest defektem Ośrodkowego Układu Nerwowego. Na co on wpływa?
- upośledza złożone procesy poznawcze ( głównie związane z samoświadomością)
- przyczynia się to tego, że osoby autystyczne nie mają świadomości własnych procesów myślowych (zdolność myślenia o myśleniu) oraz nie potrafią wyobrazić sobie ani zrozumieć co dzieje się w umyśle innego człowieka
- pozostają w związku z brakiem umiejętności planowania czynności, brakiem inicjatywy i pomysłowości u osób chorych
- maja wpływ na nieumiejętność wyobrażenia sobie czyichś przekonań, motywów, zrozumienia zależności między stanem umysłu a czyimś zachowaniem, na nieumiejętność pojęcia podstępu, oszustwa, humoru, czy ironii


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
mała




Dołączył: 17 Gru 2007
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 15:46, 30 Maj 2009    Temat postu:

3.Które objawy autyzmu tłumaczy teoria krajobrazu istotności (i w jaki sposób)?
- nadwrażliwość
- unikanie kontaktu wzrokowego
- awersję do pewnych dźwięków
- stereotypowe ruchy ( np. kołysanie się w przód i tył)
- niezwykłe zainteresowanie nieistotnymi szczegółami np. rozkładem jazdy pociągów
- samostymulacje ( uderzanie głową w twarde przeszkody)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
iulia




Dołączył: 20 Gru 2007
Posty: 63
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 16:18, 31 Maj 2009    Temat postu:

Odpowiedzi na pyt do punktów 3 i 4:


Cytat:

1.Scharakteryzuj neurony lustrzane – czym są, jakie są ich funkcje i gdzie są umiejscowione.
Neuronami lustrzanymi określamy grupy komórek aktywnym zarówno w czasie wykonywania prostych czynności ruchowych jaki i obserwacji innej osoby, wykonujących proste ruchy celowe. Neurony te rozproszone są w wielu ważnych obszarach mózgu łącznie z kora przedczołową i ciemieniową. Funkcje neuronów lustrzanych dotyczą rozumienia czynności, rozpoznawania celu, pojmowania intencji wykonującego ruch (także przy szczątkowych informacjach na temat samego ruchu – np. na podstawie dźwięku) a także odczytywania emocji i uczenia się przez naśladownictwo. (s. 40)
(Populacje neuronów lustrzanych w wyspie uaktywniają się zarówno, gdy badani sami doświadczają emocji jak i gdy są świadkami ich odczuwania u innych ludzi. Uczucie obrzydzenia pod wpływem nieprzyjemnego zapachu jak i grymas obrzydzenia na czyjejś twarzy pobudzają przednią część wyspy, natomiast obserwacja i doświadczanie bólu wywołują uaktywnienie przedniej wyspy i przedniego zakrętu obręczy. Zatem ludzie mogą pojmować emocje dzięki mechanizmowi mapowania obejmującego części mózgu odpowiedzialne za reakcje trzewne. Naruszenie tej bazy neuronalnej może być przyczyna zaburzenia współodczuwania, empatii m.in. u dzieci autystycznych. (s.44) )



Pozycja 4) „W rozbitym lustrze”

2.Wymień metodę diagnozowania autyzmu
a) we wczesnym niemowlęctwie
nieumiejętność naśladowania matki pokazującej język / brak tłumienia fal mi (przy badaniu EEG) (s.52)
b) w okresie wczesnoszkolnym
test buba-kiki (wydobywanie abstrakcyjnych właściwości z kształtów i dźwięków) (s.51)

3.Które objawy autyzmu tłumaczy teoria krajobrazu istotności (i w jaki sposób)?
Unikanie kontaktu wzrokowego i wszelkich nowych doznań – istnienie nieprawidłowych połączeń umożliwia nawet błahym wydarzeniom wywołanie autonomicznej burzy w umyśle dziecka autystycznego.
Niezwykłe zainteresowanie nieistotnymi szczegółami – również wyjaśnia wypaczona percepcja emocjonalna
monotonne powtarzanie ruchów i uderzanie głową w twarde przedmioty – tłumienie autonomicznej burzy, działanie uspokajające i obniżające przewodnictwo skórne. (s.53)



Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.zakonnawzgorzu.fora.pl Strona Główna -> Specjalizacja I / Kliniczno - wychowawcza dzieci i młodzieży / dr. J. Kamińska- Reyman- I sp 7
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Theme ACID v. 2.0.20 par HEDONISM
Regulamin