|
www.zakonnawzgorzu.fora.pl forum studentów piątego roku psychologii PiPS
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Cynamon
Dołączył: 12 Maj 2008
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 12:52, 30 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
jakby ktos nie dostał mojej kartki na zajęciach o pytania 2 i 3 z metody integracji sensorycznej to podaje:)
Metoda Integracji Sensorycznej
2) Jak mozna pomóc dziecku nadwrażliwemu?
a) Chronić go przed nadmierna stymulacją
b) Uzywać społecznie akcepyowanych uspokajajacych bodźców:
- uspokajającej muzyki
- uspokajających bodźców ze zmysłu równowagi - hustanie, bujanie
- żucie plastikowych zabawek lub suszonego mięsa zamiast ręki lub nadgarstka
- mocny dotyk - np. masaż, zabawy rekami, zawijanie w koc
- mówienie do dziecka niskim tonem
3) Analiza samostymulacji i zachowań samouszkadzających
Natura samostymulacji lub samouszkodzeń może być wskazówka jakiiego rodzaju wrażeń zmysłowych dziecko potrzebuje by uspokoić i zorganizować swój mózg.
Zachowania te sa formą komunikatu.
Analiza zachowania samostymulującego lub samouszkadzającego:
- polega na obserwacji dziecka w momencie kiedy takie zachowanie sie pojawi i analizie pytań w tym czasie:
a) Czy pojawiła się jakaś nagła lub nieoczekiwana zmiana w aktywności lub w otoczeniu?
b) Czy dziecko oczekiwało czegoś co jednak się nie wydarzyło?
c) Czy dziecko zareagowało na rodzaj materiału lub aktywności?
d) Czy zachowanie miało miejsce gdy w pokoju było hałaśliwie i tłoczno?
e) Czy zachowanie pojawia się wobec 1 osoby a wobec innych nie?
f) Czy zachowanie ma miejsce gdy dziecko nie jest zajęte?
Gdy dojdziemy do wniosku, że rozumiemy komunikaty dziecka i prowokujące je okoliczności to należy zmienić prowokującą sytuację i/lub odpowiedzieć dziecku na komunikat w sposób, który mu pomoże.
Zachowania samouszkadzające - są prawie zawsze odpowiedzią na stres
( Najczęściej hałas i zbyt dużo ludzi w zamkniętym pomieszczeniu)
Zachowania samostymulujące - gdy dziecko nie jest zaangażowane w jakąś celową aktywność, wynik znudzenia.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
wioleta
Dołączył: 07 Paź 2008
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 13:33, 30 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
Na razie mamy tyle (pogrubione to to, czego nm brakuje) - dopisałam pytanie do III cz. Nikolskiej (bo nie zauważylam go wcześniej - dzięki Renata ) I jeszcze pytanie odnośnie skal - o co chodzi?
1) Frith: Autyzm. W: Świat Nauki" 1993/8
2) Rodier: Początki autyzmu. W: Świat Nauki"2000/5
1. Jakie zmiany w pniu mózgu obserwuje się u osób autystycznych?
2. Jakie znaczenie ma gen Hoxa1 w powstawaniu zaburzeń autystycznych?
3. Wiele spostrzeżeń wskazuje na to, że autyzm spowodowany jest defektem Ośrodkowego Układu Nerwowego. Jak ten defekt się przejawia?
3) Ramachandran, Oberman: W rozbitym lustrze.
4) Rizzolatti,Fogassi, Gaallese: Zwierciadła umysłu.
1.Scharakteryzuj krótko funkcjonowanie neuronów lustrzanych.
2.Podaj metodę diagnozowania autyzmu.
3.Które objawy autyzmu tłumaczy teoria krajobrazu istotności (i w jaki sposób)?
5) skale przesłane netem przez Magdalenę
6) Piszczek M.: Typologia O. S. Nikolskiej - próba zrozumienia dynamiki zaburzeń z kręgu autyzmu, Dziecko Autystyczne. T VII, nr 1, 1999Wyd. Krajowe Towarzystwo autyzmu
część 1
1. Jakie są formy obrony podgrupy pierwszej dzieci autystycznych wg podziału Nikolskiej?
2. Jakie są formy autostymulacji dzieci z podgrupy 1?
3. Wymień pięć cech charakterystycznych dla dzieci autystycznych z podgrupy 2.
4. Jakie są formy autostymulacji dzieci z podgrupy 2?
5. Jak wygląda związek dzieci z 3 podgrupy z osobami najbliższymi?
część 2
6. Wymień warunki konieczne do osiągnięcia równowagi emocjonalnej przez dziecko autystyczne na drugim poziomie afektywnej regulacji.
7. Na czym polega strach/ lęk na poszczególnych poziomach afektywnej regulacji?
Część 3
8. Wymień wybranych zasad nawiązywania kontaktu emocjonalnego z dziećmi autystycznymi
9. Opisz etapy nawiązywania kontaktu emocjonalnego z dzieckiem z pierwszego poziomu afektywnej regulacji.
7)Kamińska - Reyman j. (1995) Rodzice zagubieni w rzeczywistości
1. skąd wynika zagubienie rodziców dzieci autystycznych?
2. z czym wiąże się zagubienie rodziców dzieci autystycznych w wymiarze psychicznym i społecznym?
3. wymień i scharakteryzuj główne obszary zagubienia rodziców dzieci autystycznych
Przytulanie
1. Wymień i krótko opisz trzy fazy reakcji rodzica i dziecka w trakcie sesji Holdingu
2. Podaj przynajmniej trzy przeciwwskazania do stosowania Holdingu
9) o terapii zabawą
Wymień ogólne założenia terapii niewerbalnej.
10) Delacato : Dziwne, niepojęte dziecko autystyczne
1. Jak Delacato rozumie pojęcie "sensoryzmów" i jakie mają one znaczenie dla funkcjonowania dziecka autystycznego?
2. Omów sposób funkcjonowania dziecka z wybranym przez siebie "sensoryzmem".
3. Podaj cele pierwszego etapu (przetrwanie) terapii proponowanej przez Delacato. Co może pomóc dziecku w przetrwaniu.
11) o Metodzie Inegracji Sensorycznej
1. Jak można pomóc dziecku nadwrażliwemu
2. Analiza samostymulacji i zachowań samouszkadzających
3. podstawy i cel stosowania metody integracji sensorycznej u dzieci autystycznych
4. wymień zakłócenia procesów integracji sensorycznej i ich objawy
5. przedstaw specyficzne strategie stosowane w terapii sensorycznej inegrującej dzieci z autyzmem
12) Morgan H. (2004) Dorośli z autyzmem rozdz. 4 i 5
rozdz 5:
1. Krótko omów znaczenie przywiązania i straty dla dorosłych osób z autyzmem.
2. Na czym będzie polegało udzielenie wsparcia dorosłym osobom z autyzmem przeżywającym żałobę.
3. Krótko scharakteryzuj cechy i wynikające z niech trudności u uczeniu się osób dorosłych z autyzmem
4. Podaj wskazówki dotyczące działań na rzecz przezwyciężania braku elastyczności u osób dorosłych z autyzmem
13) Metoda ułatwionej komunikacji
1. Na czym polega metoda ułatwionej komunikacji?
2. O czym należy pamiętać rozpoczynając pracę metodą ułatwionej komunikacji z dzieckiem autystycznym?
3. Rola osoby wspomagającej dziecko autystyczne w pracy metodą ułatwionej komunikacji.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mała
Dołączył: 17 Gru 2007
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 13:52, 30 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
Choć to nie moje zadania to opracowałam po swojemu te pytania:
1. Jakie zmiany w pniu mózgu obserwuje się u osób autystycznych?
- pień mózgu jest krótszy
- struktury na styku mostu i rdzenia przedłużonego (j. nerwu twarzowego i ciało czworoboczne) leżą bliżej struktur niższego odcinka rdzenia przedłużonego (jądra nerwu podjęzykowego i jądra dolnego oliwki)
- brak jądra górnego oliwki
- mniejsze jądro nerwu twarzowego lub jego brak
- zmniejszona liczba neuronów w móżdżku (tego nie jestem pewna)
2. Jakie znaczenie ma gen Hoxa1 w powstawaniu zaburzeń autystycznych?
- odgrywa podstawową rolę w rozwoju pnia mózgu
- czynny przez całe życie nasila zaburzenia
- może stanowić mechanizm wyzwalający rozwój choroby
- prowadzi do zmian w mózgu chorego ( charakterystyczny brak neuronów w j. nerwu twarzowego jego mniejszy rozmiar i brak j. górnego oliwki)
Zaznaczam, że nie wiem, czy autorowi/rce pytań o to chodziło więc jakby co uczcie się na własną odpowiedzialność
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez mała dnia Sob 14:35, 30 Maj 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
mała
Dołączył: 17 Gru 2007
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 13:53, 30 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
i dalej też po mojemu:)
2. Krótko omów znaczenie przywiązania i straty dla dorosłych osób z autyzmem.
- Fundamentem przywiązania jest poczucie bezpieczeństwa u osób autyzmem nie ogranicza się ono tylko do najbliższych osób ale może być przeniesione na przedmioty np. kłębek włóczki
- patologiczne przywiązanie do tego samego otoczenia, sprzętu, zabawek (niewłaściwy jego kierunek)
- trudności w nawiązaniu więzi społecznych jako podstawowy objaw autyzmu
- być może fundamentem przywiązania takich osób jest dla nich „funkcjonalna użyteczność” drugiej osoby dlatego częściej związani są z opiekunami swoimi niż współmieszkańcami domu opieki.
- Trzecim rodzajem więzi ( obok przywiązania do przedmiotów i osób) jest przywiązanie do rutyny i przewidywalnych wyników.
- Reakcja na stratę u osób z autyzmem może przyjmować różne formy lecz zawsze wynika z wewnętrznego niepokoju
- Trudno określać rodzaje strat u osób z autyzmem bo każdy tworzy sobie właściwe związki z przedmiotami, osobami, przestrzenią itd.
- Fazy Bowlby’ego przeżywania straty obejmują także osoby z autymem. Szok i bunt są bardzo wyraźne, a okres adaptacji dłuższy i mniej widoczny
- Osoby takie są nieprzygotowane na stratę i nie mogąc rozwiązać sobie tego problemu popadają w dziwne lub stereotypowe reakcje
- Zmiana jest tu traktowana jako strata, stąd dorastanie może być dla takich osób traumatyzujące, podczas gdy dla innych będą to tylko zmiany dla autystyków stanowią już zagrożenie, ich reakcja jest
- Wyróżniono 2 kluczowe syt. trudne: dorastanie i przeprowadzka nieprzewidywalna
- Zmiana sytuacji może oznaczać utratę przy braku wpływu na decyzję, niezależnie od zgody lub niezgody osoby chorej na tego typu zmianę
- Osoby takie są bardziej narażone na nadmierne, indywidualne poczucie straty , bo tworzone przez nich więzi nie są tak dostrzegalne i zrozumiałe, a transformacje psychospołeczne występują u nich częściej, niż u innych
2. Na czym będzie polegało udzielenie wsparcia dorosłym osobom z autyzmem przeżywającym żałobę.
- przyznanie prawa i umożliwienie żalu, szacunek do dla jej żałoby i akceptacja
- Nie wzmacniać pamięci o zmarłym
- Pomoc w pogodzeniu się ze śmiercią
- Działania „profilaktyczne” przewidywanie straty i przeciwdziałanie jej ewentualnym negatywnym skutkom
a) Rozwiązania strukturalne – przewidywanie ryzyka utraty, sporządzenie indywidualnych profili chorego z uwzględnieniem inf. na temat więzi i przyzwyczajeń danej osoby oraz rodzajami wsparcia, wykluczyć zmianę miejsca zamieszkania
b) Praktyczna, codzienna pomoc np. w organizacji odwiedzin u chorego bliskiego, rozmowa o śmierci, pomoc w pogodzeniu się ze stratą i wskazywanie że można nawiązać nowe więzi
- wyjaśnienie śmierci prostym językiem w sposób bezpośredni
- umożliwić udział w pogrzebie i towarzyszyć osobie chorej na nim ( o ile rodzina się zgadza)
- stworzenie możliwości „przepracowania” straty, radzenia sobie z nią ( np. poprzez regularne odwiedziny na grobie bliskiej osoby, stworzenie albumu pamiątek, zdjęć, listów itp.)
- udzielanie wsparcia opiekunom ( przeszkalanie ich o autyzmie i metodach radzenia sobie z żałobą)
- tworzenie grup wsparcia dopilnującej spójności i konsekwencji działań personelu i domu
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez mała dnia Sob 14:34, 30 Maj 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
mała
Dołączył: 17 Gru 2007
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 14:33, 30 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
I ciąg dalszy pytań w moim opracowaniu:) Bierzcie i kujcie!
3. Wiele spostrzeżeń wskazuje na to, że autyzm spowodowany jest defektem Ośrodkowego Układu Nerwowego. Na co on wpływa?
- upośledza złożone procesy poznawcze ( głównie związane z samoświadomością)
- przyczynia się to tego, że osoby autystyczne nie mają świadomości własnych procesów myślowych (zdolność myślenia o myśleniu) oraz nie potrafią wyobrazić sobie ani zrozumieć co dzieje się w umyśle innego człowieka
- pozostają w związku z brakiem umiejętności planowania czynności, brakiem inicjatywy i pomysłowości u osób chorych
- maja wpływ na nieumiejętność wyobrażenia sobie czyichś przekonań, motywów, zrozumienia zależności między stanem umysłu a czyimś zachowaniem, na nieumiejętność pojęcia podstępu, oszustwa, humoru, czy ironii
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
mała
Dołączył: 17 Gru 2007
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 15:46, 30 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
3.Które objawy autyzmu tłumaczy teoria krajobrazu istotności (i w jaki sposób)?
- nadwrażliwość
- unikanie kontaktu wzrokowego
- awersję do pewnych dźwięków
- stereotypowe ruchy ( np. kołysanie się w przód i tył)
- niezwykłe zainteresowanie nieistotnymi szczegółami np. rozkładem jazdy pociągów
- samostymulacje ( uderzanie głową w twarde przeszkody)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
iulia
Dołączył: 20 Gru 2007
Posty: 63
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 16:18, 31 Maj 2009 Temat postu: |
|
|
Odpowiedzi na pyt do punktów 3 i 4:
Cytat: |
1.Scharakteryzuj neurony lustrzane – czym są, jakie są ich funkcje i gdzie są umiejscowione.
Neuronami lustrzanymi określamy grupy komórek aktywnym zarówno w czasie wykonywania prostych czynności ruchowych jaki i obserwacji innej osoby, wykonujących proste ruchy celowe. Neurony te rozproszone są w wielu ważnych obszarach mózgu łącznie z kora przedczołową i ciemieniową. Funkcje neuronów lustrzanych dotyczą rozumienia czynności, rozpoznawania celu, pojmowania intencji wykonującego ruch (także przy szczątkowych informacjach na temat samego ruchu – np. na podstawie dźwięku) a także odczytywania emocji i uczenia się przez naśladownictwo. (s. 40)
(Populacje neuronów lustrzanych w wyspie uaktywniają się zarówno, gdy badani sami doświadczają emocji jak i gdy są świadkami ich odczuwania u innych ludzi. Uczucie obrzydzenia pod wpływem nieprzyjemnego zapachu jak i grymas obrzydzenia na czyjejś twarzy pobudzają przednią część wyspy, natomiast obserwacja i doświadczanie bólu wywołują uaktywnienie przedniej wyspy i przedniego zakrętu obręczy. Zatem ludzie mogą pojmować emocje dzięki mechanizmowi mapowania obejmującego części mózgu odpowiedzialne za reakcje trzewne. Naruszenie tej bazy neuronalnej może być przyczyna zaburzenia współodczuwania, empatii m.in. u dzieci autystycznych. (s.44) )
Pozycja 4) „W rozbitym lustrze”
2.Wymień metodę diagnozowania autyzmu
a) we wczesnym niemowlęctwie
nieumiejętność naśladowania matki pokazującej język / brak tłumienia fal mi (przy badaniu EEG) (s.52)
b) w okresie wczesnoszkolnym
test buba-kiki (wydobywanie abstrakcyjnych właściwości z kształtów i dźwięków) (s.51)
3.Które objawy autyzmu tłumaczy teoria krajobrazu istotności (i w jaki sposób)?
Unikanie kontaktu wzrokowego i wszelkich nowych doznań – istnienie nieprawidłowych połączeń umożliwia nawet błahym wydarzeniom wywołanie autonomicznej burzy w umyśle dziecka autystycznego.
Niezwykłe zainteresowanie nieistotnymi szczegółami – również wyjaśnia wypaczona percepcja emocjonalna
monotonne powtarzanie ruchów i uderzanie głową w twarde przedmioty – tłumienie autonomicznej burzy, działanie uspokajające i obniżające przewodnictwo skórne. (s.53)
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Theme ACID v. 2.0.20 par HEDONISM
|